top of page

על חדרי בריחה וחשיבה בתוך(!) הקופסא


אנו נתקלים בלא מעט סיטואציות בחיים בהן הפתרונות לבעיותינו דורשות חשיבה יצירתית, בין אם בבית, בעבודה ואפילו בפתרון חידות בחדרי בריחה.

אז איך חושבים בצורה יצירתית? חושבים מחוץ לקופסא. אז זהו, שממש לא! ואף להפך.

אין שום תרומה בלהגיד ש"עכשיו חושבים מחוץ לקופסא".

הביטוי לחשוב מחוץ לקופסא הומצא בניסוי פסיכולוגי אי שם בשנות השמונים, שניתנה משימה לאנשים: לחבר נקודות (שסודרו בצורת ריבוע) בארבעה קווים ישרים מבלי להרים את העט מהנייר. רק 20% פתרו נכונה את המשימה, אלו שהגיעו לפתרון באמצעות חשיבה "אחרת" (קרי, משכו את הקו מחוץ למסגרת) הצליחו. מכאן נוצר הביטוי הידוע "לחשוב מחוץ לקופסא". אך חשוב להדגיש שאותם אנשים שפתרו את המשימה עדיין השתמשו במסגרת הנתונה.

גם כאשר נתנו לנבדקים רמז (לחשוב מחוץ לקופסא), הדבר העלה את אחוזי ההצלחה ל-25%. מכאן שהמסקנה היא שההנחיה לחשוב מחוץ לקופסא אינה עוזרת. שורש העניין היה לצאת מהמסגרת אך עדיין ללא שבירת הפרדיגמה (תבנית המחשבה). זהו הביטוי הנכון להגדרת יצירתיות:

לחשוב, לאלתר פתרון שהוא עדיין במסגרת הכלים העומדת לרשותנו - כלומר, בתוך הקופסא!

יצירתיות וקיבעון מדברים אחד עם השני. כדי להיות יצירתי צריך לזהות את הקיבעון.

לרוב כאשר אנחנו בבעיה וחסרי משאבים, אנו נאלצים להפעיל את מוחנו ולאלתר, כאשר המנוע שלנו הוא התושייה להצליח.

לרעיון יצירתי יש שלושה מאפיינים עיקריים שצריכים להתקיים:

- פשטות

- מקוריות

- שימושיות

מספר דוגמאות להמחשת הרעיון:

כאשר צבא הודו נלחם נגד הצבא המונגולי, לצבא ההודי היה יתרון משמעותי בגודל ובאמצעי הלחימה, פילים. הצבא המונוגולי סידר שורה של גמלים עם לפידי אש שהתחילו לרוץ לעבר קו החזית של הפילים ההודים. הפילים שלא ראו מעולם קו אש שמתקדם אליהם נבהלו, הסתובבו ודרסו את הצבא ההודי. החיסרון הפך ליתרון - פשוט, מקורי ושימושי.

קפיצה לגובה - יש כמה שיטות

בתחרויות קפיצה לגובה, במשך שנים הייתה נהוגה שיטת קפיצה כאשר קופצים עם הבטן קדימה לכיוון המוט. בחור בשם דיק פוסברי (עליו קרויה שיטת הקפיצה החדשה) שלא הסתדר עם שיטת הקפיצה הראשונה ומצד שני מאוד רצה להיות בקבוצה ולהתחרות לימד את עצמו לקפוץ בצורה אחרת מכולם מה שהתגלה בהמשך כטכניקה הטובה ביותר לבצע את הקפיצות ואף זכה במדליית זהב באולימפיאדת 1968.

קיימת שיטתיות בחשיבה יצירתית, פוסברי חשב בתוך הפרדיגמה ורק ניגש לאתגר מכיוון אחר ולא הניח את ההנחה שהייתה מקובלת ומקובעת עד אז.

הנ"ל נכון גם בפתרון חידות בחדרי בריחה. לא פעם שאנו נתקלים בקבוצות הנתקעות דווקא בגלל שמנסות לחשוב בצורה מופשטת ו"יצירתית" במקום לנתח את החידה ולשאול באופן מובנה את השאלות הנכונות ולהבין מה סל הכלים שיש להם לטובת הפתרון.

בפעם הבאה שאתם ניגשים לבעיה (או לחידה:)), אל תחשבו "מחוץ לקופסא", אלא בתוכה. התמקדו במרכיבים של הבעיה, נסו להגדיר בכמה צורות מה הבעיה (במקום: איך אני מתאמן יותר כדי לקפוץ גבוה -> האם יש דרך אחרת לקפוץ גבוה יותר) מה ניתן לשנות, מה הכלים העומדים לרשותי, איזו הנחה מוקדמת ניתן לתקוף מכיוון אחר.

בריחה נעימה:)

קווסטר חדרי בריחה תל אביב

פוסט נבחר
פוסטים אחרונים
ארכיון
תגיות
עקוב אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page